emmie-mode

Direktlänk till inlägg 6 april 2013

Vad är mode?

Av Emmie Mode - 6 april 2013 08:58

Fick en fråga som jag tänkte besvara i detta inlägget. 

Frågan; Vad är mode?

Det finns många synpunkter och svar på den frågan. Alla har olika åsiker och tankar kring den frågan. Men jag kanske inte har det korrekta svaret, det tror jag ingen kan ge, men jag kan dela med mig av vad jag tänker kring den frågan.

Jag tänkr och resonerar såhär. Allt du har på dig, kläder, smycken, skor, etc. Allt det där räknar jag som mode. Ditt personliga mode. Det innebär att du själv väljer vad du ska ha på dig, och köper det du gillar. Det finns olika sorters mode, enligt mig. Det första är personligt mode, som sagt, och det andra är samhällets mode. Eller de " andras" mode. Men samhället, låter mer proffessionellt. Haha. Men i alla fall, man påverkas ju av vad andra i samhället har, eller hur? Om din kompis kommer till skolan en dag och har en ny väska, som var väldigt snygg, och det är flera på skolan som har den väskan, då är det ganska vanligt att man själv vill ha den. Man vill vara som " de andra. " Förstår ni? Man påverkas av vad andra har på sig. Sedan den trejde sorten av mode. " Butikernas mode. " Vad designerna till butikerna där du går och handlar, tillverkar för kläder. Vad dem vill att du ska på dig. Alla reklam annonser som säger " KÖP DENNA SÅ BLIR DU VACKER ", allt det påverkas man otroligt mycket av. Det ä det som skapar " inne mode " och " ute mode ", om ni förstår vad jag menar? Alltså det som är "ok" att ha på sig och det som "inte" är ok att ha på sig.

Mode är ju allt det här tillsammans, enligt mig. 

Men mode behöver egentligen inte handla om kläder över huvudtaget. Mode för många kan vara en designer. Designens yrke är att skapa mode. Det är lixom ett jobb. Men jag tycker att man själv ingår i det jobbet. Det är ju en själv som låter en påverkas, och välja vad man själv tycker. Det kan vara svårt, det tror jag de flesta tycker, men ju längre tiden går kommer man troligtvis in i ens egna stil, och börjar hitta vad man själv tycker är snyggt och inte.


Hoppas du är nöjd med ditt svar, Klara, och tack så hemskt mycket för din fråga. Det är alltid kul! Du får gärna ställa flera, & er övriga läsare får gärna göra det samma som Klara. Det skulle betyda massor. Verkligen!

Om det är något mer ni undrar över, som mode, osv, så får ni bara fråga!

PUSS.

/ Emmie

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmie Mode - 18 augusti 2013 19:20


Hej på er! Tänkte uppdatera en kategori nu, som heter: " Sno stilen. " Det var längesedan den fick någon uppdatering ( vi slutade blogga ), så kände att det var dags! :)  Jag inriktade mig på ett speciellt tema, eftersom jag själv inte haft någon...

Av Emmie Mode - 17 augusti 2013 19:31


Allt från ... Är en ny kategori som här med inleds! Den kommer syfta sig in på en slags klädaffär ( kommer vara olika varje gång ), då vi ska hitta en snygg outfit, med bara hjälp av deras sortiment & utbud. För att göra det hela lite roligare, ska...

Av Emmie Mode - 16 augusti 2013 10:34


Jag läser en blogg, dagligen, som jag verkligen fastnat för. Den innehåller variation på katergorier, och väldigt fina och välgjorda intressanta inlägg. Proffessionellt tagna bilder, och noggrann redigering. Bloggen drivs av en 14 åring, mogen tjej, ...

Av Emmie Mode - 16 augusti 2013 10:19


        Skjorta - Ginatricot 249:- Jeans - Ginatricot, 399:- Primeboots ( skorna ), Nelly.com, 3695:- Snodd ( halsduken ), Bikbok, 99:- Läderarmband - Glitter ( minns ej vad de kostade. ) Jackan kan man hitta i lite olika affärer....

Av Emmie Mode - 15 augusti 2013 15:21

  Hej där. Nu blir de en liten snabbis av mig. Jag tänkte visa två olika outfit som är enkla att göra!   Detta är en enkel outfit. Ett par tajta jeans.En vit hollister t-shirt med blå text.Ett par svarta ballerinaskor.Ett fint uglehalsband.En...

       


Ovido - Quiz & Flashcards